maandag, september 05, 2005

Smells like oplichting

Een eindje geleden stond op struikgewas de topic 'smells like a tribute festival' en na het beluisteren van de MP3'tjes was ik snel gewonnen om nog eens al mijn nostalgische buien in muziekland los te laten.
Ik riep de hulp in van een collega om kaartjes te halen in de Fnac in Gent. 7 Kaartjes van 6 Euro, dat komt neer op...

50.75 Euro!
Euh?
Tja, op ieder kaartje betaal je een standaardbedrag van maar liefst 1.25 EUR 'reserveringskost'.

Belachelijk, schandalig en misleidend! Een kaartje kost nu opeens geen 6 EUR meer, maar 7.25 EUR! Aan de deur verkopen ze aan 8EUR.
Als er aangegeven wordt dat een kaartje voor een optreden 6 EUR kost, dan moet dit ook onverkort zo zijn. Als er 'reserveringskosten' worden gevraagd, moeten die (naar persoonlijke mening) ook vermeld worden op de affiche en dit op een duidelijke manier. Geen sterretje dat verwijst naar onmogelijk leesbare lettertjes in een hoekje in lettergrootte 2.

En nu mogen ze me ook eens uitleggen, wat is die reservatiekost eigenlijk? De ticketjes kome automatisch uit een printer gerold, alles verloopt automatisch met een minimum aan mankracht.Al die extra kosten, of het nu 'reservatiekosten' of 'administratieve kosten' zijn, kunnen me werkelijk gestolen worden, wat zeg ik, zij bestelen eens te meer de klant.Want de klant heeft in veel gevallen geen alternatief meer. Kaarten voor grote concerten zijn nu exclusief eigendom van firma's als Sherpa, Clearchannel en dergelijke. De vrijmaking van de markt werkt dus enkel dergelijke monopolisatie in de hand.

En nog iets, waarom 'reserveren' per kaart? Dat is even absurd als 7 keer verzendingskosten aanrekenen voor het laten opsturen van 7 kaarten. Opletten dat ik het niet te luid zeg, men zou nog op gedachten komen!

Vroeger wist je tenminste waar je aan toe was: ingang betalen en de verdere kosten waren de pintjes. Nu betaal je ingang, reservatiekost, WC, parking, portier... Ik ben dit zat!

Soit, dit berichtje ook doorgestuurd naar Fnac. Ik ben benieuwd of er reactie op zal komen (ik betwijfel het). Ook maar eens doorgestuurd naar Test-aankoop en het consumentenprogramma 'klant is koning'.

'Klant is sukkelaar' is hier beter op zijn plaats.